WO

MAART/APRIL

Eigen thema: gezondheid

We werken rond verschillende thema's:

Het lichaam:
- we leren de lichaamsdelen herkennen en benoemen.
- we duiden ze aan op ons lichaam (met gesloten ogen). 
- we tekenen ons silhouet op behangpapier en we kleven er de juiste naam bij. 

Handen wassen:
- We leren kennis maken met Handige Hans.
- We leren hoe we onze handen moeten wassen. We oefenen dit ook in de klas. 
- We leren waarom we onze handen moeten wassen.
- We maken een memory. 

Tanden poetsen:
- We leren in de klas onze tanden poetsen: we gebruiken een stappenplan.




- We leren over het volwassen en het melkgebit.
- Welke tandenborstel is nog goed? 
- Hoeveel tandpasta gebruiken we?
- Welke soorten tanden hebben we? Hoeveel hebben we er in het totaal? 
- Welke voeding is gezond of ongezond voor onze tanden?
- We maken een tandenzakje. 

JANUARI/FEBRUARI

Eigen thema: voeding: fruit en groenten

- DGM: fruit snijden en fruitbrochettes maken. 


















- Fruit proeven: is het lekker of is het niet lekker?
- Woordparaplu maken: wat is fruit en wat is een groente?
- Hoe groeien groenten?
- Welke voeding is gezond of ongezond? 

NOVEMBER/DECEMBER

Thema: dieren in de nacht

- Het verhaal: Pakjes in het woud. 
- We leren over dieren: de vleermuis, de uil, de vos, de wolf,... 
- Welke dieren zijn nachtdieren? 
- Welke beroepen kennen we die 's nachts werken? 
- Kalender voor de Sint.
- Verkeer: heb jij mij gezien? 


OKTOBER/NOVEMBER

Thema: de pompoen en de herfst

- Het verhaal: het geheim van de pompoenen.
- Onderzoek van de pompoen met de 5 zintuigen: horen, voelen, ruiken, proeven en zien. 
- We maken pompoensoep in DGM. 














- We bekijken het weer van dichterbij. 
- We bespreken het seizoen herfst: welke kledij hoort daarbij? 
- We benoemen de voornaamste zaken over de herfst: de boom, de boomstam, de takken, de bladeren,... 
- We bekijken de bladeren en de noten van dichtbij. 
- We gaan op herfstwandeling.
- We gaan op uitstap naar Tiegembos. 





















SEPTEMBER

Thema: ruimte

- Ze oriënteren zich in de klas en op school. 

- We gebruiken  en oefenen de bijhorende ruimtelijke begrippen (voor, achter, links, rechts, boven, onder,...)

- Ze kunnen een mentaal standpunt innemen.  

- We maken een maquette van de klas per 2. Zo verhogen we het inzicht in onze klas: waar staat wat? 

- We leggen de link tussen de werkelijke klas en de maquette.










Populaire posts van deze blog